The Case of the Sarajevo Eight

Dismissal of TV Journalists from the Open Broadcast Network,
Sarajevo, Bosnia-Hercegovina, February 1998

Overview, Analysis, and Recommendations
Presented to the
Independent Union of Professional Journalists of Bosnia-Hercegovina
(Nezavisna Unija Profesionalnih Novinara B-H)

By Stephen Schwartz
Secretary, Northern California Newspaper Guild
Communications Workers of America
AFL-CIO

Sarajevo, Bosnia-Hercegovina
February 25, 1998




Background and Overview

At the 62™ international convention of The Newspaper Guild (TNG), the trade
union of print journalists in the United States and Canada, which was held in
Puerto Rico in June 1997, delegates voted overwhelmingly to provide financial
assistance to the media workers of Bosnia-Hercegovina, through the new
Nezavisna Unija Profesionalnih Novinara (NUPN) or Independent Union of
Professional Journalists. The convention voted a total contribution of USD25.000,
of which some USD3.000 had been transferred by January 1998.

In the context of this decision, the author of this document visited members of the
NUPN during a two-person monitoring mission to B-H, in which I participated, in
September 1997, focusing on the role of local, Bosnian-language media in the
elections held in the country that month. That mission produced a report issued in
December 1997 by the International Federation of Journalists (IFJ) with support
from the Council of Europe, Media and the September 1997 Municipal Elections
in Bosnia-Hercegovina.

I returned to Bosnia-Hercegovina in February 1998 with the aim of assessing the
impact of TNG assistance to the NUPN and the possibility of broader cooperation
between the two unions. However, while visiting the IFJ headquarters in Brussels,
on the way to Sarajevo, [ was apprised of a crisis in Bosnian media, beginning on
February 4, 1998, with the dismissal of eight employees from the Open Broadcast
Network (OBN), an internationally-funded television facility, in the administration
of which IFJ is perceived as playing a major role. I was asked by IFJ to interview
the affected parties and to analyze the character of the dispute.

The dismissed employees are:

e Mr. Konstantin Jovanovi¢, news editor, a well-known local figure of
considerable experience and credibility.

e Ms. Azra Alimajstorovi¢, on-screen broadcaster.
e Ms. Merima Sijaric, reporter.

e Ms. Jasna Kasalo, reporter.

e Mr. Almir Sarenkapa, reporter.

e Mr. Benjamin Filipovi¢, executive.

e Ms. Sandra Mijatovi¢, secretary.




e Mr. Mirza Karaci¢, driver.

The dismissal of these employees caused a considerable uproar in Bosnian media,
beginning with a press release dated February 5 and signed by Mr. Mehmed Husi¢
and Ms. Borka Rudi¢, the newly-elected president and general secretary,
respectively, of NUPN. Mr. Husi¢ is director of the ONASA news agency,
affiliated with the internationally-acclaimed Sarajevo daily Oslobodenje, while
Ms. Rudi¢ is employed as a media expert with a refugee agency. Both are
respected and experienced journalists and committed trade-unionists.

In the press release, NUPN stated that Mr. Michael Challenger, a foreign citizen
and director of OBN, had dismissed the workers without explanation, had blocked
their access to the network’s computers, had barred them from collecting their
personal possessions, and had engaged two security guards to exclude Mr.
Jovanovi¢ and Ms. Alimajstorovi¢ from the workplace.

Furthermore, NUPN declared that the firing of Ms. Alimajstorovi¢ and Mr.
Jovanovi¢ was not the first instance where “foreign residents or representatives of
international organizations in Bosnia” acted in a crude manner to dismiss local
journalists. NUPN pointed out an earlier such incident at Radio FERN, a similar
internationally-funded media service.

The Bosnian union strongly condemned “many examples” of the “exploitation™ of
Bosnian journalists, and called on the IFJ to assist them in correcting the alleged
injustice of the dismissals. On February 5, in response to the NUPN appeal, Mr.
Aidan White, IFJ general secretary, sent a letter to Mr. Simon Haselock, chairman
of the governing council of OBN and chief press spokesman for the Office of the
High Representative (OHR), demanding clarification of the incident. OHR 1s the
main foreign administrative-political body for implementation of the Dayton peace
agreement. The Dayton agreement, signed in 1995, serves as the interim basis for
constitutional law in postwar Bosnia. It is intended, under policies later adopted,
that OHR management will be extended throughout local Bosnian media.

The controversy, including the IFJ letter, was widely covered in Bosnian media.
The incident called forth criticism of the OBN adminstration from media
institutions that had previously paid little attention to trade-union issues, such as
the Islamic weekly Ljiljan, which is considered to reflect the thinking of circles
close to Bosniak President Alija Izetnbegovic.

While in Sarajevo, I interviewed Mr. Jovanovi¢, Ms. Alimajstorovi¢, NUPN
president Husi¢ and secretary-general Rudi¢, and Mr. Haselock. Mr. Haselock has
accepted primary public responsibility for the decision to fire the eight media
workers, and for that reason I did not see a necessity, after a discussion of more
than an hour with him, of also discussing the case with Mr. Challenger or other
foreign officials.




e Mr. Mirza Karadi¢, driver.

The dismissal of these employees caused a considerable uproar in Bosnian media,
beginning with a press release dated February 5 and signed by Mr. Mehmed Husi¢
and Ms. Borka Rudi¢, the newly-elected president and general secretary,
respectively, of NUPN. Mr. Husi¢ is director of the ONASA news agency,
affiliated with the internationally-acclaimed Sarajevo daily Oslobodenje, while
Ms. Rudi¢ is employed as a media expert with a refugee agency. Both are
respected and experienced journalists and committed trade-unionists.

In the press release, NUPN stated that Mr. Michael Challenger, a foreign citizen
and director of OBN, had dismissed the workers without explanation, had blocked
their access to the network’s computers, had barred them from collecting their
personal possessions, and had engaged two security guards to exclude Mr.
Jovanovi¢ and Ms. Alimajstorovi¢ from the workplace.

Furthermore, NUPN declared that the firing of Ms. Alimajstorovi¢ and Mr.
Jovanovi¢ was not the first instance where “foreign residents or representatives of
international organizations in Bosnia” acted in a crude manner to dismiss local
journalists. NUPN pointed out an earlier such incident at Radio FERN, a similar
internationally-funded media service.

The Bosnian union strongly condemned “many examples™ of the “exploitation™ of
Bosnian journalists, and called on the IFJ to assist them in correcting the alleged
injustice of the dismissals. On February 5, in response to the NUPN appeal, Mr.
Aidan White, IFJ general secretary, sent a letter to Mr. Simon Haselock, chairman
of the governing council of OBN and chief press spokesman for the Office of the
High Representative (OHR), demanding clarification of the incident. OHR 1s the
main foreign administrative-political body for implementation of the Dayton peace
agreement. The Dayton agreement, signed in 1995, serves as the interim basis for
constitutional law in postwar Bosnia. It is intended, under policies later adopted,
that OHR management will be extended throughout local Bosnian media.

The controversy, including the IFJ letter, was widely covered in Bosnian media.
The incident called forth criticism of the OBN adminstration from media
institutions that had previously paid little attention to trade-union issues, such as
the Islamic weekly Ljiljan, which is considered to reflect the thinking of circles
close to Bosniak President Alija [zetnbegovic.

While in Sarajevo, I interviewed Mr. Jovanovi¢, Ms. Alimajstorovi¢, NUPN
president Husi¢ and secretary-general Rudi¢, and Mr. Haselock. Mr. Haselock has
accepted primary public responsibility for the decision to fire the eight media
workers, and for that reason I did not see a necessity, after a discussion of more
than an hour with him, of also discussing the case with Mr. Challenger or other
foreign officials.




It should be noted that Mr. Haselock did not respond to the IFJ letter until 12 days
had passed, on February 17, when he communicated with Mr. White in Brussels.
This delay contributed considerably to the bitterness of Bosnian commentators on
the case, as well as to the insecurity felt by the eight fired workers. When Mr.
Haselock finally formulated a commentary on the affair, which, given the
circumstances, also represented the only formal explanation given to the eight for
their dismissal, he stated that the firings were motivated by:

e “lack of commitment to the OBN aims and charter” on the part of the
dismissed workers;

e “non-cooperation” of the dismissed, who were based in Sarajevo, capital of the
Muslim and Croat Federation with personnel of the OBN branch in Banjaluka,
in the Republika Srpska;

e “misconduct” in the form of abuse of alcohol during working hours and private
use of newsroom equipment.

In the meantime, however, Mr. Haselock publicly disparaged the work of the
dismissed, labelling them “second-league” (second-rate, in American parlance)
journalists. Mr. Challenger was also reported to have told Ms. Alimajstorovi¢ that
her dismissal was motivated by his perception that she was “neglecting her
personal life.”

The Incident and Its Outcome for the Image of IFJ and Related Foreign Media
NGOs in Bosnia-Hercegovina

In addition to the difficulties experienced by the eight dismissed workers, the
conduct of Mr. Haselock and, by association, Mr. Challenger, in this incident has
had a disastrous effect on Bosnian perceptions of the role of IFJ and related
foreign media NGOs in the country, including, by association, TNG. Among the
eight, opinions have frequently been expressed that IFJ failed in its duties in
handling the case, since, although it is an international trade union body, it did not
appear to have acted aggressively in defense of the fired workers, or to have
provided sufficient support to NUPN in their efforts to defend the workers’ rights.
Worse, IF] is perceived as a participant in the management of OBN, so that, in the
words of NUPN general secretary Rudi¢, “Everywhere else in the world IFJ acts
to defend workers and unions, but in Bosnia-Hercegovina it functions as an
exploiter.”




Substance of the Complaint Regarding the Firing Process

While I hasten to admit I am not competent to judge any of the internal, ethical, or
quality issues involved in the running of the OBN, certain charges about the
dismissal, if true, merit the strongest possible condemnation.

e While Mr. Haselock has the right to express himself disparagingly about the
supposed “second-league” status of the dismissed workers, it is unacceptable in
any modern industrial democracy, such as the United States, to publicly charge
a fired worker, whether a journalist, driver, or janitor, with abuse of alcohol.
Indeed, in California, for example, it is strictly illegal to publicly reveal or
otherwise comment on any such details of an employment relationship,
including alleged use of alcohol or misuse of newsroom facilities, or any other
alleged misconduct.

e The use of security guards to exclude dismissed workers from a workplace,
except in the most extreme circumstances, must be condemned in the most
strenuous terms.

e The failure to provide the dismissed employees with a written explanation for
their dismissal is also unacceptable. Under current American law and practice,
commentary by an employer on the personal life of an employee, such as Mr.
Challenger is alleged to have made to Ms. Alimajstorovi¢, is unacceptable.

e Finally, it is alleged that the eight dismissed workers were denied their wages
for the four days in February preceding their firing. This is rigorously illegal
under the labor law of every modern country.

Further considerations about the dismissal involve the impact of such an incident
on the reputation of the British Broadcasting Corporation’s training program in
Sarajevo, of which five of the eight (Ms. Sijari¢, Ms. Kasalo, Mr. Sarenkapa, Mr.
Filipovi¢, and Ms. Mijatovi¢) are graduates. The effect of such dismissals is to
diminish public perception of the value of the BBC program, which is subsidized
by the Soros Open Society Fund, as well as the competence of the dismissed
personnel.

In his interview with me, Mr. Haselock stressed that OBN had offered the workers
rare opportunities of career development and had paid them handsomely.
However, employment relationships, in terms of principle, should never be based
on such attitudes. Work 1s work, not charity, and compensation per se should be
treated, in all cases, as a matter distinct from the structure of the relationship. In
addition, it is well-known in Sarajevo that all foreign NGOs offer extraordinary




opportunities to local personnel, and that they pay advantageously when compared
with local enterprises.

Mr. Haselock stated to me that the absence of labor law in Bosnia, as a
consequence of the collapse of the state-socialist system and the war, is a major
factor in such controversies. However, absence of the rule of law cannot be a
pretext for abusive behavior by an employer, no matter the location.

Mr. Haselock also complained that the dismissed employees and NUPN had
employed a confrontational language in their protests. However, the
correspondence and publicly-printed comments of NUPN did not include direct
personal references, by contrast with Mr. Haselock’s allegations regarding alcohol
abuse, misuse of resources, and personal quality of work.

Recommendations

In the interest of restoring the image of IFJ in Sarajevo, of strengthening NUPN,
and of relieving the pain and anguish of the fired employees, I recommend,

e An immediate public, written retraction by OBN of all charges of misconduct,
and an apology for demeaning personal characterizations expressed by OBN
management representatives.

e Immediate reinstatement of all the dismissed employees by OBN.
e Immediate payment of outstanding wages by OBN.

e A public pledge by OBN to never again use security guards in an employment
dispute, except in the most extreme case.

e Immediate adoption of a standard employment contract for all OBN non-
exempt personnel, based on a model furnished by IFJ.

e In accordance with the contract model described above, or in adaptation of it as
necessary, institution of a three-month probationary period for new hires, to
which the eight dismissed employees will not be subject.

e Further in accordance with the stated contract model, no discipline or dismissal
of employees except after three conferences between management and the
individual employee, with the participation of an NUPN representative, and no
dismissal for minor infractions of enterprise regulations.




e Resolution of all future workplace disputes (hiring, salaries, conditions,
workplace safety and environmental/health issues, non-discrimination, taxes,
social security) through NUPN.

* % Kk ok sk

Saopstenje za Stampu

SLUCAJ SARAJEVSKIH OSAM

Stiv Svarc ( Stephen Schwartz ), ameri¢ki novinar i pisac, iznova je u
Sarajevu, sada u svojstvu sekretara Novinarskog udruzenja sjeverne Kalifornije (
Northern California Newspaper Guild ), a istovremeno je i1 predstavnik
Medunarodne federacije novinara ( IFJ ). Prvenstven cilj posjete je pomoc
Nezavisnoj uniji profesionalnih novinara, naro¢ito u segmentu odbrane njihovih
profesionalnih i drugih prava. Spletom okolnosti, ruzna dogadanja sa otpustanjima
na OBN-u, u¢vrSéuju ga u uvjerenju kako je krajnji ¢as da se ovdasnji novinari
organizuju 1 zastite.

Istrazivéi temeljito sluéaj, Svarc je Nezavisnoj uniji profesionalnih novinara
dostavio materijal naslovljen “Sluéaj sarajevskih osam”. Po g. Svarcu, nevolje
koje su Hejzlok i Celendzer prouzrokovali otpustenim, imale su istovremeno i
porazavajuce efekte na percepciju uloge IFJ u Bosni, kao i srodnih medunarodnih 1
domacih organizacija koje se bave medijima. Ovo mi$ljenje uglavnom dijele i
otpusteni, naglaSavaju¢i narocito kako se IFJ nije energiéno i1 brzo angazovao u
odbrani njihovih temeljnih ljudskih i profesionalnih prava. G. Svarc je posebno
neprijatno iznenaden stilom i sadrzajem Hejzlokovog pisma ( kao odgovor na
pismo g. Eiden Vajta ( Aidan White ), gen. sekretara [FJ ), gdje ovaj mimo svih
uzusa civilizovanog svijeta, javno iznosi 1 komentariSe detalje o navodnom loSem
ponasanju otpustenth ( upotreba alkohola na radnom mjestu i u radno vrijeme 1
dr.).

Na kraju, g. Svarc u otrim formulacijama predlaze, izmedu ostalog :

da OBN odmah povuce sve optuzbe protiv otpustenih i javno im se 1zvini ;
da se svi otpusteni odmah vrate u OBN ;

da im se odmabh isplate sva zaostala dugovanja ;

da se odmah usvoje ugovori o angazovanju lokalnog osoblja na OBN ;

da se svi buduéi sporovi oko zaposljavanja, plata, uslova rada, socijalnog
osiguranja i dr., rijeSavaju kroz direktno uklju¢ivanje Nezavisne unije
profesionalnih novinara.




